10 redenen om Instagram als marketingtool te gebruiken

Ofschoon Instagram in de Top 5 staat van meest gebruikte sociale mediatoepassingen, zijn er nog maar verrassend weinig archieven, musea, bibliotheken en andere erfgoedinstellingen actief mee bezig. Laat staan dat het een vaste plek heeft in de marketingmix van deze organisaties.

Voor IP – vakblad voor informatieprofessionals – mocht ik in het septembernummer een lang artikel schrijven met tips voor het creatief inzetten van Instagram. Maar bovenal kon ik enkele pioniers aan het woord laten die enthousiast zijn over het medium en hun best practices graag met je delen.

Mijn conclusie: laat je inspireren, blijf niet aan de kant staan, grijp de kansen waar ze liggen en begin gewoon met Instagram!

Lees ook eens Wat Instagram voor mij betekent en dus ook voor jou en je bedrijf kan betekenen en bekijk de miniworkshop Instagram voor ondernemers.

Wat Instagram voor mij betekent en dus ook voor jou en je bedrijf kan betekenen

Instagram installeerde ik in 2011 op mijn eerste iPhone, de 3G. De eerste foto toont een stukje tuin en was – omdat het kan – bewerkt met een van de destijds beschikbare filters om er een sfeer aan te geven.

Ruim drie jaar later maakt Instagram deel uit van het social media-rondje dat ik de hele dag door maak ; Twitter, Facebook, Instagram en overigens niet noodzakelijk in deze volgorde.

Read More

Pret met Prezi voor introprijs

Onlangs gaf ik voor de eerste keer een workshop over Prezi. En dat was eigenlijk wel héél erg leuk om te doen. Zo leuk dat ik die willen beginnen te werken  met deze presentatietool of die het weer opnieuw willen oppakken, wil helpen. En dat bij voorkeur in een 1-op-1  setting.  Lees verder en laat me weten wanneer we kunnen beginnen!

VerdiepDingen als Preview te bekijken

De VerdiepDingen – het vervolgtraject op 23 Dingen – bestaan nu ruim een jaar. Verschillende bibliotheken in Friesland, Noord- en Zuid-Holland en Noord-Brabant hebben een intern, begeleid programma doorlopen.

Er is nu een speciale site, waar de onderwerpen uit dit nieuwe leerprogramma in preview te zien zijn. Van elk Ding is een selectie uit de informatietekst te lezen, enkele praktijkvoorbeelden te bekijken en een stukje van een opdracht. Wil je meer dan wat er te lezen staat, dan zijn er drie manieren om het hele programma te doen.

  1. in-company in ‘klassieke’, face-to-face workshops
  2. in-company online
  3. individueel online

Op de website vind je alle informatie hoe je de VerdiepDingen kan doen en de mogelijkheid om je aan te melden. Voor verdere informatie: neem contact met me op via mail of telefoon.

VerdiepDingen Preview site

Create an RSS feed for Google Scholar in seven easy steps

By default Google Scholar search results can be monitored by creating a mail alert. Whenever there is an update, you will receive an e-mail with the latest results for that saved search.

But if you are like me and want to stay up-to-date of things via RSS (go watch this brilliant RSS in plain English video) you will be disappointed. There is NO RSS feed for Google Scholar! As far as I can see, Google has simply disabled that feature. But i needed it!

So … For a website project I wanted to display the latest Google Scholar results on a topic, inside a page via an RSS embed plugin for WordPress.

I did some Google searching, but only found old results which pointed to solutions of the “e-mail to RSS” type, including suggestions to use Yahoo Pipes and If This Then That. To keep it short: i tried a few, but I got none working.


Then I found a service called Feed Creator, a free service by FiveFilters.org and within the timespan of a few helpful tweets, I got exactly what i needed in the following seven steps:

  1. Go to Google Scholar and do a search, as complex as needed
  2. Copy the URL of the search result
  3. Go to Feed Creator and paste the URL
  4. In the second field, enter this: gs_rt
    If you are nerdy, this is the text in a class attribute, which you can find using the Element Inpector in Firefox <h3 class=”gs_rt”></h3> . I figure gs stands for Google Scholar and t stands for Title. I have no idea about the r in rt
  5. Now click the green Preview button and if all goes well, you will see a list of titles, that should be the same as your Google Scholar search
  6. Now you have a few options, but i chose to click the RSS Feed button
  7. Finally you copy that new URL and use it in your favorite RSS reader. I use Feedly for that

During the first days we encountered an issue with the Google Scholar servers. They received many requests coming in via Feed Creator, which put Google in high alert and block the service. According to FiveFilters it’s a temporary thing and could be prevented by
a) not promoting this service too much, as the more users it gets, the more requests the Google servers have to handle. Or
b) install a small php script on your own php driven host, SO the request to Google only comes from you. That is what i did and so far it’s working without any problem. Find out here how you can obtain a copy (scroll down to the bottom).

Update 06/24/2014 : Due to problems between Google and FiveFilters, you can for now make use of this service via my webserver.
Go here (yes, it’s a link!) to create your own RSS feed

I made a short video of these seven steps to show that it’s rediculously easy for the fun you get of it! I hope you enjoy it and please come up with improvements if you found them.

Samenwerking met GO Opleidingen

Toen ik 1999 startte met Coers Internet Trainingen, was “de GO” een van mijn eerste opdrachtgevers. Oud-GO-cursisten herinneren zich vast nog wel het gebouw in de Haagse Celebesstraat. In die beginjaren verzorgde ik onder andere de introductiecursussen internet en zoeken voor gevorderden. Toen de openbare bibliotheken op internet actief begonnen te worden, was de cursus Mediawijsheid een groot succes. En toen het begrip ‘online leren’ opkwam, mocht ik vele cursisten begeleiden in de cursus Digitaal Inlichtingenwerk.

Ik vind het bijzonder leuk om na al die jaren weer een samenwerkingsverband aan te gaan met GO Opleidingen, zoals  ze nu heten. ‘Sociale Media Dingen’ heet de cursus die is gebaseerd op het succesvolle 23 Dingen programma en sporen bevat van de opvolger, VerdiepDingen. Waar deze leerprogramma’s vooral als teamtrainingen werden en worden opgepakt, zijn de Sociale Media Dingen bedoeld voor het individu, de eenpitter in de organisatie.

Bijzonder aan deze training, is het feit dat er geen fysieke bijeenkomsten zullen zijn. In plaats daarvan plannen we een aantal Google Hangouts sessies en begeleid en adviseer ik de deelnemers via de leeromgeving, chatconsult, videoconference en WhatsApp. En uiteraard leren de deelnemers van elkaars ontdekkingen en ervaringen.

Nieuwsgierig? Bekijk dan de inhoud en schrijf je direct in? Wil je meer weten, neem dan even contact met me op.

De eerste groep start op 6 januari 2014.

Muziekdingen door iedereen te doen

In de serie ‘Dingen’ is Muziekdingen de nieuwste loot aan de boom. Dankzij financiële bijdragen van het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken  en de Nederlandse Vereniging van Muziekbibliotheken schreven Jeroen de Boer en ik over de veranderingen in de muziekwereld waarover iedere (muziek)bibliothecaris zou moeten weten.

Muziekdingen is het leukst als je met meerdere mensen de Dingen ontdekt. Daarbij krijg je feedback van Jeroen en/of Rob. Je kan je daarvoor individueel inschrijven of als team/bibliotheek. Het is het handigst om dan een berichtje te sturen via het contactformulier.

Wie toch de moed heeft om het op eigen houtje te doen, kan zich gratis aanmelden. Als je wilt, kom je dan ook nog in de lijst met ‘vrijbuiters‘.

Lees gauw verder wat het inhoudt en hoe je mee kan doen aan Muziekdingen.

Plan C als er geen Plan B is voorzien …

Op donderdag 30 mei nam ik deel aan #Springbreak2013, een bijeenkomst voor wat genoemd werd ‘bibliotheekvernieuwers en andere hemelbestormers’. Daar wou ik natuurlijk bij zijn! Thema van de dag  was ‘Nieuw leren, nieuw werken’.

Een van de sprekers die ik graag wilde horen en zien, was Timo Kos van Cap Gemini, die een verhaal zou houden over MOOC’s (Massive Open Online Courses) en wat bibliotheken daarmee zouden kunnen. Toen ik om 10:00 uur de ECI Cultuurfabriek in Roermond binnenliep, kwam ik de organisator van het evenement, Jos Erdkamp, tegen. En nadat hij zijn telefoongesprek had beëindigd, begreep ik dat Timo wegens ziekte niet  kon komen; probleem voor de organisatie!

Welke opties heb je, wanneer een programmaonderdeel niet ingevuld kan worden? Is er een Plan B dat hierin voorziet? Sprekers twee keer laten opdraven? Aanwezigen laten genieten van een extra lange  pauze? Is er iemand onder de deelnemers die het geplande onderwerp ook zou kunnen presenteren? Het werd allemaal overwogen en tegelijkertijd trad er spontaan een Plan C in werking.

Dit is wat er vervolgens gebeurde…

Deze tweets werden weliswaar 17 keer geretweet, maar leverden geen serieuze kandidaten op

  • Robert SchuwerEen uur later toch maar even op Google gezocht naar een MOOC expert bij de Open Universiteit en ik kwam uit bij Robert Schuwer (Fagottissimo op Twitter). Op basis van zijn tweetfrequentie, besloot ik hem direct aan te schrijven. En met succes. Maar wegens omstandigheden kon Robert niet naar Roermond komen, maar zou het wel via een videoconference kunnen plaatsvinden.
    @fagottissimo kun je de organisatie helpen met inval optreden over #mooc in Roermond? twitter.com/robcoers/statu…
Google Hangout met Robert Schuwer

Google Hangout met Robert Schuwer

Vervolgens zette ik in rap tempo met een dongel-verbinding (tja, geen WIFI bereik in deze ruimte) een Google Hangout sessie op, zodat Robert zijn scherm met ons kon delen en ons tegelijkertijd kon toespreken. Via de ingebouwde webcam kon Robert de zaal zien, en via mijn iPhone als derde deelnemer aan de sessie, had ik een lopende camera tot mijn beschikking om dichter bij de mensen te komen. Helaas waren er problemen met ons uitgaande geluid, echo en rondzingen, waardoor het voor Robert niet optimaal communiceren was. Aan het einde van zijn verhaal deden we het vragenrondje gewoon via de telefoon, waarbij de vragensteller het antwoord voor de zaal nog even samenvatte.

Ik denk dat op deze manier de groep een goede introductie heeft gekregen over het onderwerp MOOC en zelfs de deelnemers die met diepere vragen naar de lezing waren gekomen, kregen daar prima antwoord op. En wat mij betreft is hiermee weer eens aangetoond hoe Twitter, Google Hangout en een gewoon telefoongesprek tot mooie dingen kunnen leiden.

Heb jij als organisator van, of deelnemer aan een conferentie meegemaakt dat er een onderdeel uitviel en er op stel en sprong een Pan B in werking moest treden? Ben benieuwd naar jouw ervaringen!

[box type=”info”] Lees ook het verslag van Robert Schuwer en hoe hij de Google Hangout heeft ervaren.[/box]

Verdiepdingen individueel te doen

Eerder kondigde ik al aan dat Verdiepdingen, de opvolger van 23 Dingen, beschikbaar is voor in-company groepen. Wie in het verleden 23 Dingen heeft gedaan zal zich die maanden met de collega’s nog wel herinneren. De Verdiepdingen doen in díe vorm kan uiteraard nog steeds.

Maar vanaf nu kan het ook op basis van individuele inschrijving en ook nog ‘s als keuzemenu. Omdat je zelf heel graag nieuwe Dingen doet, omdat je ook wel eens met andere mensen wilt leren en delen of omdat je Verdiepdingen eens wilt doen met met professionals uit andere branches.

Je kunt je per onmiddelijk inschrijven. Zodra ik een groep van vijf bij elkaar heb, kunnen we van start. Ik ben er klaar voor!

Bekijk de demo website